Image
  • Image
 

Tydligare målflöden för att hitta rätt

Detta är egentligen överkurs för vanliga bioanvändare att tycka till om men jag tycker utifrån ett UX-perspektiv att flödet kan förbättras avsevärt med hänsyn till olika mål.

Scenario 1:
Lisa vill gå på den nya filmen Avatar 2. Hon vet vilken film hon vill se och vill kolla tillgängligheten för en dag som passar henne.

Insikt: Lisa vet vad hon vill.
Behov för att nå mål:
- Bra, tydlig sök så tidigt i flödet som möjligt.

Scenario 2:
Lisa vill gå på bio i helgen men vet inte riktigt vilka bra filmer som finns att se.

Insikt: Lisa vill ha inspiration
Behov för att nå mål:
- Filminspiration utifrån Lisas preferenser (vänner, smak, populära filmer, inspirations inställningar, filter)
- Filminspiration baserat på datum då Lisa är tillgänglig.

Scenario 3:
Lisa vill gå på Avatar 2 en onsdag men det finns inga biljetter lediga på vald biograf.

Insikt: Det går inte att se Avatar 2 på onsdag på vald biograf.
Behov för att nå mål:
- Förslag på andra biografer som har lediga platser.
- Förslag på nästa tillfälle då Avatar 2 har lediga platser (utgå ifrån samma tid)
- Förslag på andra BRA filmer på onsdag, runt vald tid.

Scenario 4:
Lisa vill gå på bio en onsdag med sina vänner. Lisa är den drivande personen för utförandet av aktiviteten och hon har fått i uppgift att boka biljetterna. De har tidigare pratat om den nya filmen Avatar 2. När Lisa ska boka biljetter finns det inte tillräckligt med platser.

Insikt: Lisa behöver överlägga med sina vänner innan hon bokar. Film, Pris, Tid, Lokalisering, Platser är viktiga faktorer som behöver stämmas av med gruppen.

Behov för att nå mål:
- Förslag på alternativ
- Funktioner för att förenkla kommunikationen med vännerna ex: SMS-verifiering (SVARA JA om Lisa ska boka), Shared-Payment/Shared-Bonus (Dela på betalningen direkt, Alla vänner får möjlighet till bonus genom sina biokort genom länk skickad på sms osv). Fördelen med Shared Payment är att ni kan få in alla vänners telefonnummer vilket gör att ni kan följa upp med "LÄMNA FEEDBACK PÅ FILMEN" efter genomfört biobesök == Ökad kundnöjdhet == Ni kan skylta med recensionerna för framtida biobesökare.


Prioritera dessa scenarion med ena benet i webbanalys och se vilka som är mest lönsamma för er utan att göra det svårare för besökarna att nå mål. Gör sedan nödvändiga åtgärder på design.

 
 

2 kommentarer

  • Peter Eidegren, 2017-03-16 19:01

    Vänligen SF, kontraktera Simon för ett UX uppdrag så kommer appen och webben bli bra.

  • SF Bio, 2017-04-11 09:47

    Tack Simon för tydlig och bra feedback! Vi kommer presentera många spännande nyheter under våren. Håll dig uppdaterad på Biolabbet! Mvh Josefine / SF Bio

Du måste logga in för att kunna kommentera
 

Relaterade förslag

  • Paus i filmen

    Paus i filmen

    Av: Peter Tegeling 2016-08-31 14:48
    0

    Jag var nyligen i Portugal på bio. Där hade de paus mitt i filmen. Kanske 10 min. Då kunde man gå på toa eller gå ...   Läs mer »

  • Se bättre

    Se bättre

    Av: Saga Bäck 2016-10-19 12:55
    0

    När man är kort och ska gå på bio då är det inte alltid man ser. Ni har ju sådana där kuddar man kan sitta, men ...   Läs mer »

  • VIP Avdelning

    VIP Avdelning

    Av: Max Skoglund 2016-10-06 13:11
    0

    En avdelning högst upp ovanför alla vanliga rader där det finns extra mycket utrymme för var och en med extra sköna...   Läs mer »